Skip to main content

Cinta Si Mrs Iceberg Episod 4


     KIni, aku menjejak kaki ke dunia penuh sesak. Haaa! Sampai nafas aku pun boleh sesak. Fuyyooo!! Ada mat salleh kat KL Sentral wow! Cheh! Gayat pula aku. He he! Aku mengikuti langkah angah. Aku pun tak tahu dia nak bawa aku pi mana. Aku ikut je lah.
   “kak, kau tunggu jap. Aku nak beli air. Kau nak air apa?” Tanya angah memandang ke arah aku
   “hah? Air? Air minum je lah. Asalkan air. Jangan kau bagi aku air paip sudah. Nanti sakit perut aku” kataku sambil memandang ke arah sekeliling
    “ish budak ni! aku cepuk kang!” kata angah bengang sambil berlalu pergi. Betul cakap abah. Minah ni sah tercabut wayar kat kepala. Huh! Bebel angah di dalam hati
Sedang aku menunggu angah. Ada pula seorang mamat ni datang menghampiri aku. Handsome. Macam Francis. Mata dia pun lawa. Macam mata aku. Cheh! Perasan! Ha ha! Dia menyapaku
   “hye.. alone?” soal mamat itu. Dia mengambil posisi di sebelahku
  “hah? Yes” kataku sedikit gugup. Iyalah... orang aku tak kenal tetiba je tegur aku. Mana tak gugup. Encem pulak tu. Biar aku telek muka dia. Wuuu! Bibir dia lawa. Kaler pink gitu. Mata dia? Ha ha! Oke-oke mata dia lawa. Warna biru-biru gitu. Fuhh!! Macam Francais lah. Cover cun cover cun. Ha ha! Kau ni Dea. Sengal! Dia menyepi. Aku pun duk je lah diam-diam. Takkan nak memekak pula.
    “jom!” kata angah sambil menyerahkan sebotol air kepadaku
 “your boyfriend?” soal mamat itu
      Erk?? Aku tahulah angah ni hensem. Aku pun apa kurangnya lawa. Kalau kat sekolah dulu, ramai giler peminat angah ni. Selalu diorang minta no angah kat aku. Aku pun dah naik giler dah sebab dapat abang yang hensem giler macam dia ni. Tapi, angah ni mana boleh aku puji dia sikit. Nanti kembang sebaldi mamat ni. cis!!
  “ouh.. no! He’s my brother!” senyumku berlalu pergi. Mamat tu hanya memerhatikan aku dari belakang. Angah dah blah dulu dah. Suke-suke dia je tinggalkan aku macam tu.

     “masuk lerr.. yang kau tertonggok kat situ dah kenapa?” kata angah sambil mengangkat begnya masuk ke dalam rumah
  “ada siapa je dalam rumah kau ni?” soalku serius
  “ada kawan aku sorang. Lelaki. Tapi, kau jangan risau. Dia tu baik. Bilik kau kat sini. Bilik aku kat sebelah ni. Bilik kawan aku kat hujung sana. Nasib rumah ni ada tiga bilik. Kalau tak, aku dah sumbat kau duk bawah katil” kata angah sambil membuka pintu bilik yang akan menjadi bilikku. Aku mencebik. Ermm.. besarlah juga. Banyak juga duit angah sewa rumah macam ni. Patutlah tiap bulan  mesti ada je duit yang dia hantar untuk kami ke kampung.
    “alah kalau kau nak sumbat aku kat peti ais pun aku tak kisah. Janji, aku boleh tidur” kataku sambil menjeling ke arah angah dan terus menutup pintu bilik. Angah hanya menggeleng
    “ehh kak! Kau mandi cepat. Lepas tu, boleh ikut aku pi temu duga kat tempat kerja kau yang aku dah carikan tu. Cepat sikit!!” Jerit angah. Aku hanya mengangguk. Walaupun, aku tahu angah takkan Nampak anggukan aku tu. Tapi, angah boleh Nampak dengan menggunakan aura dia. Ha ha!!

  “okee. Cik diterima bekerja di sini. Selamat datang” kata ketua di sebuah Kedai Buku Popular yang terkemuka di sini. Buku-buku ni yang aku suka ni. Dapatlah juga aku novel free kat sini. Boss kat sini pun macam baik je. He he! Amek kesempatan dalam kesempitan. Sempit ke? Luas ade lah. Dulu kat kampong, kalau nak baca novel pun pinjam aje kat si Hana dengan Miya. Tak lupa juga kat si Ikmal a.k.a Downy tu. Mamat tu pun suka juga baca novel. Rindu pula aku kat kampong. Ermmm...
    “bila saya boleh start kerje ye Puan?” soalku kepada Pn. Salma.
“esok boleh?”kata Pn. Salma sambil tersenyum ke arahku
   “ouh ye ye. Boleh Puan. Terima kasih puan.”kataku riang berlalu pergi

      Sarapan telah pun aku sediakan. Harini, menu nasi goring je. Lagipun baru first time kot aku sediakan sarapan untuk angah dengan kawan dia. Selesai aku buat sarapan, aku menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk dan menunaikan solat subuh. Mandi? Tak payah. Aku dari sebelum subuh dah mandi.
  Usai solat Subuh. Aku mengenakan baju labuh berwarna ungu cair dan tudung bawal berwarna ungu pekat. Aku melihat penampilan aku di cermin. Huh? Puas! Alhamdulillah aku masih menjaga aurat aku. Kalau nak jadi muslimah sejati, pakailah pakaian yang Allah suka. insyaAllah, syurgalah tempatnya.
    “wow!! Ada orang masak untuk kitalah” kata Imran, kawan baik angahku.
“erm... sedapnya” puji Imran sambil menyuap nasi goring yang aku siapkan sebentar tadi
    “Minah tu jangan dipuji lebih. Nanti kembang setaman pula” Angah senyum mengejek ke arahku. Aku mencebik
“apa kau ni Amri, patutnya kau bersyukur. Ni tidak, dikutuknya adik kau tu. Kesian you dapat abang macam ni” kata Imran penuh makna.
   “ha ha! Ada-ada aje you ni. okee lah angah, aku pi kerja dulu” kataku kira-kira hendak membuka pintu rumah
     “kak, kau pi naik apa?” soal angah
“hah? Naik gajah terbang” aku memusingkan badan aku 90 darjah ke belakang
      “aku cepuk juga budak ni kang” marah angah
“oii! Adik kau punya lawa kau nak cepuk-cepuk” kata Imran bengang
“he he... aku naik teksi je kot. Tak pun, jalan kaki je. Lagi pun, dekat je” terangku
      “ehh! Tak boleh. Biar aku hantar. Kau tu bukannya betul. Kang silap-silap, sesat jalan pula” kata angah menghampiri aku
Sayang juga kau kat aku ye bang. He he!



penulis 'cinta si mrs iceberg'

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya