Skip to main content

siswazah perantis..try la...

assalammualaikum dan salam 1 malaysia.....

di pagi yang indah ini, alhamdulillah aku baru sahaja selesaikan 2 bungkus nasi lemak+telur dadar, karipap 3 keping bersama air nes o....perggghhhhh..kau makan ke apa ini eyna???hahahaa...aku kongsi leerrrr...hikhikhik....

malam tadi aku ada dapat 1 mesej dr seorang sahabat....pagi tadi pun aku ada dapat juga im dari seorang sahabat bertanyakan tentang punb iaitu program siswazah perantis ini...alhamdulillah ada juga feedback dari pembaca blog aku ini sebab dioarang berminat dengan program punb ini....

okeee....soalan-soalan mereka aku sudah pun menjawabnya personal..tapi aku nak juga bagi jawapan kat public supaya kita boleh kongsi bersama...

program siswazah perantis tak kisah siapa pun yang menyertainya..xkira lah korang bujang ke dah berkahwin ke dah anak ke..xkisah....tapi yang kisahnya..korang mesti ada diploma degree dan ke atas....course apa yang korang ambil pun xkisah..janji korang ada dip dan keatas....okeee???

program itu kena oustation ke????okee...macam ini....siswazah perantis ini, kita kena pratikal kat tempat yang kita kena pratikal tu..thats mean kita kena bekerja kat situ full time...so..kalau rasa tak nak jauh dari family or xnk keluar dari daerah..kita cari satu company bumiputera kat tempat kita yang jalankan business seperti apa yang kita mohon....contoh..korang nak buka workshop..so korang cari lah satu workshop owner nya melayu dan pratikal kat sana...so xperlu lagi keluar dari daerah...saving pun saving..xperlu cari rumah sewa...huhu..

okeee...lepas korang hantar form korang itu kepada punb...pihak punb akan tapis...dia tapis lah sapa yang dia nak panggil interview..dengan kata lain..yang layak lah..dia panggil ikut tempat...belah utara..utara lah..belah selatan..selatan la..timur..timur lah..macam aku ini..tinggal di negeri sembilan..so dulu nye dulu aku dipanggil interview di hq nya di kl sana (susah giler cari parking kat sana..bila parking 3 jam kena rm22...meroyan bapak aku time tu)...huhu...bangunan nye berdekatan kl central sana iaitu kat plaza central...okeee...lepas saja interview..dalam masa sebulan tak silap aku..kita akan dapat jawapan sama ada kita dapat atau x..alhamdulillah aku layak even time itu aku agak menjwab sedikit bila pegawai itu interview aku....hehe...dalam surat itu dia akan kata kita dapat dan tarikh sekian sekian kita akan pergi ke kursus sekian sekian lebih kurang cam orentasi le..selama 3 hari 2 malam..macam aku dulu kursus tu bertempat di selangor..nama resort aku lupa tapi berdekatan dengan sungai congkak...selama orentasi itu macam-macam lah kita dapat belajar dan kat sana juga lah kita bagi kata putus sama ada nak teruskan atau tak...dan kalau yang sesiapa ada masalah boleh bincang time itu..yang nak teruskan akan diberi detail tempat pratikal..tarikh lapor diri kat tempat pratikal dan seterusnya sign agreement dengan punb..pergi sana itu pun masa itu kitaorang ada dapat elaun perjalanan tau depends pada jarak tempat tinggal kita..kalau dari sabah tu dapat banyak lah sedikit..hikhikhik..semasa pratikal itu kita akan dapat elaun sebanyak RM800 sebulan tanpa potong kwsp atau socso...tetapi punb ada sediakan kita insurans berkelompok...tempoh pratikal itu berjalan selama 12 bulan..dan pada sesiapa yang nak pendekkan boleh bergantung pada bidang perniagaan yang korang ambil dan bergantung pada kecekapan korang belajar kat tempat pratikal itu...

okee...mereka tanya aku lagi...eyna da start business ke???owh..sudah...buka kat rumah dulu..dan sekarang otw nak siapkan rp (rancangan perniagaan)...bab rp ini yang aku lemah sedikit..itu yang cam lambat saja nak hantar kat punb..sebab...aku dari bulan 12 hari itu asyik otw saja...tapi sebenarnya..bila buat kejap aku duk on9...bila buat kejap...aku duk tengok wayang bantal (tidur)...macam mana lah nak cepat siap..buat main-main..huhuyela wei..bosan lah wei...xde semangat..tapi sekarang aku da de yang memberi semangat..so aku start buka balik rp aku...hahaha..tapi buat rp ni bukan senag tau..kita kena buat reserach betul-betul..sebab nanti kita ada presentation..kalau maklumat kita xperfect abis lah...failed la...duit xdapat..penat yang dapat..hikhikhik...pegawai punb kata...lepas kita submit rp....pgil untuk pembentangan dan dalam masa 2 bulan kita sudah boleh dapat duit...senang kan??nampak memang senang..tapi kita kena rajin untuk dapatkan semua tu...sabar pun perlu juga..huhu....

okeee...pembaca-pembaca semua...yang tau pasal siswazah perantis ini mungkin lah bila baca entry aku angguk-angguk kepala sambil cakap "ooooo"..tapi yang xtau pape pasal program ini mesti kata aku merapu je..haahahaaaa...u ollz...siswazah perantis ni rpogram ni da femes da..cuma u ollz xamik tau dan xberminat amik tau je kot..huhu..jahat mulut aku..mampus aku kena kutuk nti..hikhikhik..sorry..

okeee..i nak tanya u ollz..agensi mana nak bagi kita loan kalau kita xde pape..dengan premis xde..modal pun xde...ilmu lagi lah ciput je...ada x agensi nak bagi kita loan???mara???sapa ckp mara nak bagi..at least korang kena ada kedai dan dah beroperasi selama 1 tahun baru layak dia nak bagi korang loan tau...tekun???ermmm...sama je gan mara...serius..xpercaya pergi lah tanya..baitulmal??hello..itu bantuan..itu pun nak korang ada premis tau...dengan kata erti lain..diaorang xkn berani nak bagi korang duit suka-suka hati dioarang kalau korang xde pape...yelah..isi form nak buka business..tapi zero..kalau dioarang bagi gak pinjaman???ada jaminan korang nak guna duit itu ntuk bukak kedai??x kan??? then punb ni sama je cam mara, tekun semua itu..cuma punb ada offer program siswazah perantis ini...KEPADA BEKAS-BEKAS GRADUAN YANG BERMINAT UNTUK MENJADI USAHAWAN TETAPI TIADA MODAL.....modal bukan modal duit je tau..modal kewangan, modal ilmu dan modal pengalaman...SO PUNB OFFER KAT KORANG PROGRAM SISWAZAH PERANTIS INI....dengan program ini dioarang bagi semua..ilmu, pengalaman..then kalau korang lulus semua nya..diaoarang bagi pula duit...

so..kalau korang ada apa-apa nak tanya kat aku berkenaan punb ni..pm saja aku kat fb tu..insyaAllah aku leh bg feedback....okeee...itu sahaja coretan aku untuk kali ini....kalau ada pape y salah aku taip terguris perasaan korang ke...sorry tau..aku manusia biasa....heheeee..okeee..bye2....

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya