Skip to main content

Cinta Si Mrs Iceberg Episod 3


   Angin dipantai menyeru untuk aku datang. Aku duduk di atas pokok kayu yang telah tumbang sambil menghayati ciptaan Tuhan. Macam manalah bila dunia ni nak kiamat? Semua hancur! Subhanallah! Sungguh amal aku belum cukup lagi. Sungguh gerun juga bila memikirkannya.
      Sedang aku sibuk menghayati ciptaan Illahi, Miya, Hana dan Ikmal menghampiri aku.
  “ bahhhhhh!!” sergah Ikmal. Gaya macam hape je aku tengok. Ha ha! Astaghfirullah al azim. Tah habis-habis kutuk kawan sendiri
    “oi! Mak kau naik gajah terbang! Aiseyh! Ni nak bagi aku ‘heart attack’ ke apa ni?” soalku sambil melatah.
     “Ha ha ha!” ketiga mereka mentertawakan aku. Aku membulatkan mataku sambil memandang mereka bertiga silih berganti.
   “`okee-okee aku faham sangat dah kalau kau buat mata ‘double triple jerk’ kau tu” kata Miya sambil mengangkat tangan tanda mengalah.
     Hana dan Miya mengambil tempat posisi di sebelah kiri dan kanan aku. Ikmal, duduk di atas pasir. Sedap dia aje duk situ! Kami berempat termenung menghayati ciptaan Tuhan. Suasana sepi.
    Tak lama kemudian, Ikmal memecahkan kesunyian. Aku dah boleh agak dah diorang nak cakap apa. Ni mesti kes si Hana dengan Miya takut nak mulakan. Itu yang si Ikmal bertulang sotong ni juga yang kena mulakan. Huh!
     “heii, Dea ermm... kau dengan........” tidak sempat Ikmal menghabiskan ayatnya, pantas aku memotong.
     “ dah lah korang. Takda apa yang perlu diceritakan. Iyaa.. aku dengan Irfan dah takda apa-apa. Tapi, aku redha. Mungkin akan ada yang lebih baik untuk aku di luar sana. Korang jangan risau. Aku okee je. Memang rasa sakit sangat. Tapi, apa boleh aku buat kalau itu yang dia nak. Takkan aku pula nak terhegeh-hegeh kat dia. Dia fikir dia ’handsome’, aku rugilah? Huh! ‘excuse’! ni Dea. Aku dah malas dah. Aku takkan terima lagi mana-mana lelaki yang ingin berdamping dengan aku. Melainkan, kalau dia betul-betul jodoh aku.” Terang aku panjang lebar dengan tenang.
     “Alhamdulillah... kitorang ni risau sangat. Nasib dia minta putus lepas tamat SPM. Kalau tak, lagi kusut kepala kau ohhh!! He he! Tapi, apa-apa pun aku, Hana dan Ikmal akan sentiasa doakan kebahagiaan kau. Kitakan sahabat selamanya. Yeah!!” kata Miya girang sambil membetulkan tudungnya yang ditiup angin.
   “iyalah.. Dea, ish! Kalau aku dapat mamat tu! Akan aku cekik-cekik dia!” kata Ikmal, bengang sambil membuat gaya tengah mencekik orang. Kami bertiga tertawa melihat gaya Ikmal yang dah macam orang tak betul je. Ha ha ha!!
    “ahh! Kau. Aku jentik sikit pun dah nangis. Inikan pula nak cekik si Irfan yang gagah perkasa dari kau. Ha ha!” kata Hana sambil tertawa. Ikmal mencebik. Kami bertiga lagi giat menyakatnya.
“Korang, aku ingatkan...ermm.. aku nak beli gitar lah.” Ujarku perlahan.
     “gitar?? Wow! ‘awesome’!” kata Ikmal dengan gayanya yang lembut.
“gitar? Untuk siapa? Nak buat apa?” soal Hana hairan.
“hah? Gitar? Wow! Belilah. Nanti aku boleh ajar kau.” Kata Miya. Miya memang pandai bermain gitar. Maklumlah, keluarga dia kan senang. Senang jugalah dia nak cari gitar dan upah guru gitar.
    “untuk aku lah Hana oii! Hi hi... aku kena kumpul duit dulu lah. Lagipun, kena tanya ibu dengan abah aku dulu. Aku nak beli sebab ermm.. aku nak cari hobi barulah. Nanti takdalah bosan. Lagi-lagi SPM dah habis. Ermm..”
  “ouhh.. belilah. Takpe-takpe. Kena usaha. Lagipun, kau pandai buat lagu. Sekarang tinggal nak petik gitar je lah. Jeng jeng!” kata Hana sambil membuat gaya orang bermain gitar. Sebenarnya bukan gaya orang petik gitar. Tapi, gaya orang gesek biola. Kami bertiga mentertawakan Hana. Ha ha! Kawan-kawan.. haii.. Hana mencebik muncung sedepa. Ha ha!


         “ibu, akak ingat akak nak kerja kat KL lah bu. Ermm..” kataku sambil memandang ke arah ibuku yang sedang mengupas kulit bawang.
“ermm??” ibuku memandang sekilas ke arahku sambil mengangkat kening ala-ala Ziana Zain. Aiseyh! Aku tahu lah ibu minat gila dengan Ziana Zain tu. Tapi, kening tu janganlah dibuatnya sekali.
   “boleh tak bu?? Akak nak juga simpan duit sambung belajar. Angah pun sekarang dah kerja kat KL sambil belajar. Jadi, kalau akak ikut dia, akak boleh duduk dengan dia kat sana nanti. Nanti akak keraplah hantar duit. Macam yang angah buat tu.” terangku panjang lebar
     “bukan tak boleh kak. Tapi, KL tu besar. Nanti jadi apa-apa kat kamu macam mana? Cukuplah duit yang angah bagi tiap bulan kat kita tu. Sambung belajar? Ermm ibu usaha sikit-sikit ye?” kata ibuku sambil tersenyum memandangku
   “tapi bu, akak nak juga simpan duit sendiri. Akak nak Berjaya. Akak nak senangkan keluarga kita ni. Akak taknak tengok abah kerja nelayan je. Kesian abah. Akak bukan tak bersyukur. Tapi, tak salahkan? Kalau kita nak usaha” balasku. Ibu terdiam.. aku salah cakap ke? Ermm
    “Iyalah bu, bagilah akak tu peluang. Along ada untuk jaga ibu. Lagipun, angah kan ada kat KL kalau akak kerja sana.” Sampuk along yang dari tadi mendengar perbualan aku dan ibu.
     “Nanti bolehlah suruh angah carikan kerja kat sana.” Sambung along lagi
       Wahhh!! Along ‘back up’ aku lah! Bangga seyh! Hah! Tambah lagi long! Tambah! Tambah! Aku berniat nak senangkan keluarga aku. Dan aku berniat juga nak simpan duit untuk sambung belajar. Sekarang, angah sambung belajar juga, itupun sambil bekerja di kedai makan. Malam dia kerja, tengah hari dia belajar. Kesian juga aku kat abang aku yang sorang ni.
    “Nanti ibu Tanya abah kamu dulu ye?” kata ibu tenang. Aku tahu, ibu pasti sedih. Iyalah.. angah dah pergi kerja kat KL. Sekarang? Aku pula. Aku takda niat pun nak buat ibu sedih. Ermmm... ya Allah, berikanlah kami RahmatMu dan kurniakanlah kami Rezeki yang halal. Amin... doaku di dalam hati.

       “hah?? Kau nak kerja kat Bandar? Habis kitorang macam mana?” soal Ikmal yang terkejut akan berita yang aku sampaikan.
   “woi! Kau ni dah kenapa? Aku nak kerja kat KL je. Bukannya aku nak pi koje kat Jepun! Fuhh!! Cakap pasal Jepun, teringin pula nak pergi sana” kataku sambil mula memasang angan-angan. Hehe kuat berangan betul aku ni.
     “Bila nak pergi? Ermmm tinggallah aku dengan si Downy je nanti” kata Hana hampa.
    “Hah? Downy? Downy? Nama sabun kan? Mana pula datangnya Downy tu? Rumah kau dah habis ke sabun tu? Sampai ke sini pula terbawa-bawa nama Downy tu. Lawak k lawak. Ha ha!” kataku sambil ketawa terkekek-kekek
   “hei! Itu nama I tau! Nama baru I. Sedap tau nama tu. You jeles ke? Huh!” kata Ikmal a.k.a Downy bengang. Ha ha! Allah Ikmal ni. mak ayah dah bagi nama sedap-sedap. Ade ke patut nak tukar jadi Downy? Haii... apa-apa lah hai. Layan!!
    Aku memandang ke arah Hana dan Miya bersilih ganti untuk meminta penjelasan.
     “Entah lah wei. Pagi tadi, tetiba je suruh kitorang panggil dia dengan nama tu. Aku pun tak tahu dia ni dah kenapa. Ikutkan ajelah” kata Miya. Hana pula tersengeh macam kerang busuk. Ikmal pula, opss Downy pula sibuk mengipas-ngipas dirinya dengan kipas yang dibawanya. Aku rasa tepi pantai ni tak adelah panas. Ni mimpi-mimpi dia bawa kipas ni apesal? Pelik je mamat ni. Betul cakap Miya, ‘ikutkan ajelah’ haiiyyaaa” ini olang pun ada ka?
     Aku mengangguk.
 “okee-2 sambung balik topik pertama kita tadi. Hah? Kau nak pergi bila?” soal Hana
   “ Aku tak sure lah. Maybe nanti dah confirm, aku kasi tahu korang. Jangan lupa aku tau nanti. Aku sayang korang” kataku hampir menitiskan airmata
   “Ehh! apa pulak kitorang yang lupa kau? Terbalik tu! Entah-entah kau yang akan lupa kitorang erm...” kata Miya membetulkan ayat aku tadi. He he.. saja je aku guna ayat tu
    “alahh iyalah-2 aku janji” kami berpelukan. Kecuali si Downy tu. Walaupun dia jenis lembut tapi, dia masih yang bukan muhrim buat kami yang bernama wanita ini. Cheh! Marvellous kau punya ayat Dea oi! Ha ha!! Aku bahagia dapat kawan macam mereka ni. mereka amat memahami aku dan banyak juga membantu aku dalam apa jua perkara. Dalam hatiku berdoa, ya Allah moga hubungan kami ini akan kekal hingga ke syurgaMu. Amin...
            

      “bila kamu nak ke sana kak?” Tanya ibu sambil memandang wajahku suram
“ermm.. akak ikut terus angah lah. Lusa kan angah nak balik sana. Ibu dengan abah bagi akak pi sana ke bu?” soalku meminta kepastian. Kang kalau salah kang, buat haru je.
    “kamu jaga diri elok-elok. KL tu besar. Jangan buat yang bukan-bukan. Cari kerja yang halal. Solat jangan lupa ye nak?” kata ibu sambil menitiskan airmata
  “ala.. ibu janganlah nangis. Nanti akak pun nak nangis.” Kataku sambil memeluk erat ibuku
   “kamu tu kak, jaga diri elok-elok. Dengar pesan ibu kamu tu. Jangan nak buat yang bukan-bukan. Hah! Kamu tu angah, jaga adik kamu ni. jangan buat hal kamu je kat sana nanti. Budak ni bukannya betul sangat. “ kata abah sambil duduk di atas kerusi sebelah ibuku
Hah? Abah kata aku tak betul? Haish! Apalah abah ni. nak kutuk jangan lah depan aku. Ce kutuk belakang aku. Cian aku ni. He he!!
   “iyalah abah. Minah ni bukan betul sangat. Nanti tak pasal-pasal, angah kena ikat dia duk rumah je. Mulut pun 24 jam tak boleh berhenti nak cot cet cot cet je keje dia!” kata abangku sambil senyum mengejek ke arahku. Seisi rumah ketawakan aku. Aku mencebik. Nasib dia abang, kalau tak dah aku lenyek-lenyek dia guna streamroller. Huh!
    “iyaa abah. Insyaallah. Terima kasih abah, ibu” aku mengucup pipi ibu dan ayahsambil mengerling kea rah angah.  Aku dengan angah memang kamceng wok! Kadang gurau, kadang gaduh. Ha ha! Tapi, dengan along boleh juga. Cuma along tu tengok time. Ada masa serius je. Seram sejuk pula aku bila dia serius. Haish! Lisya pula lebih suka tumpukan kat pelajaran. Setiap masa study je kerje dia. Aku balik, dia study. Aku pi pantai, dia study. Aku mandi, dia study. Aku bangun tidur, dia tidur lagilah. Ha ha! Sebab dia budak paling lambat bangun. Hu hu!



penulis 'cinta si mrs iceberg'

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya