Skip to main content

Cinta Si Mrs Iceberg EPISOD 2


  “ee! Dea! Mamat tu main kayu tiga Nampak! Apa lagi wehh! Jom serang” kata Miya yang sudah ingin bangun dari tempat duduknya.

“Jangan!” kataku yang hampir menitiskan airmata.
“korang aku... aku..”

    “aku apa Dea? Kau dah nampakkan? Ni bukan kali pertama tahu!” Kata Hana bengang!

“Irfan ke tu weh?” soal Ikmal yang masih terpinga-pinga dari tadi.

  “err.. habis tu? Perompak?” kata Ain bengang yang dari tadi hanya menumpukan perhatian terhadap skrin komputernya. Ain lebih banyak mendiamkan diri daripada teman aku yang lain. Tetapi, apabila tiba waktu magmanya nak meletus! Semua bagaikan kucing hilang anak! Takut ohhh!

“he he, tak adalah. Aku Tanya je. Ish” dengus Ikmal ala-ala gaya lembut gitu.
        “nah, nota. aku balik dulu. Aku rasa tak sihat lah. Maaf weh. Nanti kau bagi tahu aku apa yang perlu. Assalamualaikum.” Kataku berlalu pergi.

           Ya Allah! Apa patut aku buat? Patut ke aku lepaskan dia? Ini bukan kali pertama, dia berbuat demikian? Sungguh aku mencintainya. Hati ini rela terluka kerana dia. Telah lama aku tahan sakit ini. Kini, aku tak sanggup. Ya Allah! Kau berikanlah aku petunjuk-Mu. Aku harap ini adalah jalan yang terbaik! Astaghfirullah al azim. Dea, sabar Dea. Kau kuat! Iyaa.. kau kuat!
      “Dea! Meh turun makan. Awak terperap duk dalam bilik tu buat apa? haishh! Budak ni. Nak kena bebel baru nak turun ke?” Omel mak Ina, ibu kepada Dea.
“Iyaa bu. Dea nak turun lah ni” Jeritlku sambil mengesat airmata yang jatuh dipipi.

Dummmm!! Hentakku sambil meletakkan fail di meja hadapan Irfan.
“kenapa dengan awak ni?” soal Irfan gaya orang tak bersalah.
“What? Awak Tanya saya balik? Kenapa dengan saya? Awak memang tak sedar atau pura-pura tak sedar ha? Lu fikir lah sendiri! Huh!” aku menyemburkan kata-kata itu ke muka Irfan! Biar! Biar padan muka dia! Hati aku ni lagi sakit tahu tak! Aku bukan batu lah gila!! Arghh!! Kemarahan, kesakitan selama ini yang ditahan telah dilepaskan ke atas lelaki yang bernama Irfan. Seorang yang telah menjadikannya seperti patung yang tak berguna.
   Tanpa berlengah, aku berlalu pergi. Makin lama aku di situ, makin sakit hati. Irfan yang masih terkejut beruk akan kata-kata kesat ku tadi, terus terduduk di bangku yang berhampiran di situ.
“Silap aku kah?” soal hati Irfan yang masih belum menyedari akan kesilapannya.
       

       Irfan termenung di bangku itu sendirian. Dia memikirkan apa yang harus dia lakukan. Dia amat menyayangi Dea. Tapi, dia tak pasti adakah Dea bahagia di sisinya? Dia amat mencintai Dea. Tapi, kadang-kadang dia sendiri keliru. Mengapa dia perlu menyakiti hati Dea jika dia sendiri pasti dengan kata hatinya. Dea, adakah kehadiran aku dalam hidup kau hanya menyakiti hati kau saja? Jika itulah yang berlaku, aku minta maaf. Irfan bermonolog sendirian sambil meraup mukanya.

Miya: Dea, kau okee tk? aq dgn geng kita sentiasa ade. Kalau kau nk              luahkan, luahkan je kat kami ni. Kami bersedia nak dengar.

    Itulah kiriman sms yang diterima olehku. Sambil menangis, aku berkata sendiri. Apa patut aku buat ya Allah?
Aku terlena apabila kepala terasa sakit. Terlena dengan hati yang remuk redam.

     “Kak Dea bangun lah.. Dah maghrib ni.” Allah! Apalah nasib aku dapat akak macam ni huh! Keluh Lisya, adik bongsu Dea.
   “ermm?? Iyaa akak nak bangun lah ni” kataku sambil mengesat mata yang kian membengkak. Lisya berlalu pergi. Huh! Nasib budak kecik tu tak Nampak mata aku yang dah serupa  kena sengat! Ermm.....
   Aku menuju ke bilik air untuk membasahkan badan aku yang liuk lentok ni! cheh! Masuk bakul angkat sendiri. Ha ha! Masih mencuba ceriakan hati yang lara. Selesai mandi, aku membentangkan sejadah dan menjalankan tanggungjawab aku sebagai seorang islam.

    Sebulan telah berlalu, dan SPM telah pun aku amek. Nasib je aku boleh jawab. Tapi, ‘add math’ aku boleh lah. Boleh diberi ‘flying kiss’ ha ha ha!! Aku harap, akan dapat keputusan yang cemerlang. Usaha, doa telah pun aku lakukan. Sekarang, aku hanya perlu serahkan segalanya pada yang Maha Esa. insyaAllah.
  
         Aku menerima kiriman sms daripada Irfan. Dia memutuskan hubungan kami. Tapi, kenapa aku tak sedih?? Huwaaaa!! Gila tak sedih? Dia kata, dia tak mampu memahami aku. Mungkin betul tapi, aku pun tak faham dia! Dia kata, dia minta maaf jika kehadiran dia dalam hidup aku, hanya menyakitkan hati aku je. Ermm.,... itu betul! Memang pun! Nasib kau sedar. Huh! Aku mengeluh sendirian. Ahhhh!!
      Ya Allah! Kenapa jadi macam ni? menitis airmata aku pada malam itu. ya Allah, Kau kuatkanlah hatiku. Jika ini takdirku, Kau redhakanlah hatiku untuk terima semua ini. Sesungguhnya, hati aku telah tertutup. Kau temukanlah aku dengan lelaki yang lebih baik. Kau kuatkan lah iman aku. Ampunkan aku Ya Allah.
           Ermm.. aku berdoa di dalam hati. Iyaa! Aku kena kuat! Yeah! Yahoooo!! Dea kau kuat Dea oii!! Hatiku menjerit sorak. Dah macam orang gila dah aku ni. ahh!! Aku nak mulakan azam baru! Iya! Aku takkan terima lagi lelaki yang bukan muhrim untuk berdamping di sisiku. Melainkan, dia adalah jodoh aku. Macam mana nak tahu dia jodoh aku?? Hanya Tuhan Yang Tahu. Hu hu! Nah ‘flying kiss’ aku bagi kau! Mangkuk bin tingkat!
      
        Laungan azan didengari ditelingaku. Segera aku bangun dan mengambil wuduk untuk menunaikan solat Subuh. Pagi yang nyaman sungguh amat tenang rasanya. Kejap lagi aku nak pi pantai lah. Bisik hati kecilku.
     Selesai menunaikan solat, aku bersiap untuk pergi ke pantai. Ermm... nak pakai baju apa? Semua baju duduk rumah. Almaklumlah, aku ni keluarga yang susah. Eh! Tapi, aku tak pernah mengeluh. Aku faham, dan aku taknak menyusahkan ibu bapaku untuk membeli baju yang cantik-cantik macam kawan-kawanku yang lain. Walaupun kehidupanku susah, itu tak membataskan aku untuk belajar dan berkawan dengan sesiapa. SPM aku dah amek, Cuma tunggu ‘result’ keluar je. Harap dapat keputusan yang terbaiklah. Insyaallah!
    “ibu, Dea keluar kejap! Nak pi pantai depan tu hah! Dea pergi dulu. Assalamualaikum” jeritku. Ibu ada kat dapur, rasa malas pula nak pi dapur. Jadi, aku jerit je lah. He he!
  “ermmm.. iyalah! Balik jangan lewat sangat! Kerja kat rumah ni tak siap lagi. Awak pula pi melangok kat pantai. Bangun along awak tu bising dia kang. Angah tu pula, susah betul nak dikejutnya.... awak pi kejutkan angah tu. Ayah ajak dia pi jala ikan tu” kata ibu panjang lebar. Panjang memang panjang.
 Laju pun boleh tahan, dah macam ‘machine gun’ je aku dengar. Kadang berdesing juga telinga aku ni. haii! “iyalah bu. Ibu ni cakap laju-laju pula. Nasib akak ni cepat tangkap apa ibu cakap” kataku selamba kambing gurun
   “angah oii bangun! Ish!”
“ermm... nantilah” kata angah, abangku.
“dah 19  tahun pun susah nak bangun tidur. Bangun solat cepat! Dah azan dah ni. Tu! Matahari nak tukar syif dah tu! Lu takda Nampak ka?” ujarku kasar. Dah macam gaya apek marah anak dia je. Ayat pun guna ‘wa-lu’ ha ha!
“alahai.... kau ni bising! Bingit telinga aku! Nanti, bila kau dah kahwin aku rasa laki kau pun boleh lari dari rumah! Iyalah! Cot cet cot cet 24 jam! Itu je lah kerja kau! Apalah nasib aku dapat adik macam kau ni! nasib je aku ni abang yang baik. Huh” kata angah dengan selambanya. Eee perasaannya kau tu baik.
“ehh! sedap mulut kau je! Kau patut bersyukur sebab dapat adik macam aku ni. Aku ni kira lepas lah kalau nak kejutkan laki aku yang susah bangun macam kau ni! dah! Bangun cepat!” kataku sambil menarik selimutnya.
          Errr! Budak ni! apa-apa je lah! Malas aku nak layan. Lagi dilayan, lagi sakit telinga aku dengar dia membebel. Kata Amri di dalam hati sambil bingkas bangun dari katil.

penulis 'cinta si mrs iceberg'

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya