Skip to main content

Cinta Si Mrs Iceberg Episode 6


     “Amri, aku nak cakap sikit ni” tegur Imran

Amri yang asyik dengan makanannya sedikit terkejut dengan teguran Imran.

   “ermm? Apanye? Macam ade hal penting je”
Imran tersengeh
“aku nak minta tolong kau ni”
“apa dia?” soal Amri
     “aku nak minta tolong kau tackle si Dea tu” terang Imran
Tersembur minuman yang disedut oleh Amri.

     “hah? Kau nak suruh aku tackle adik aku yang serupa gangster tu?? Ada taste kau kat dia kan? Ha ha!” kata Amri sambil mentertawakan Imran

            “takda taste kau cakap? Weh bro! Sesiapa Nampak adik kau pun boleh terpikat tau! Alaa... sebab dia singa lah aku suruh kau tolong. He he!” terang Imran

   Amri berkata di dalam hati. ‘aku bukan taknak tolong kau. Tapi, adik aku ada sejarah dia. Aku taknak dia terluka lagi’  sepi seketika.
     “Ermm.. iyalah. Nanti aku tolong. Tapi, aku tak janji tau dia nak terima tak” kata Amri
         “yeahh! Sayang kau kawan” kata Imran yang hampir memeluk Amri. Nasib Amri sempat mengelak.
“weh! Aku bukan gay. Ha ha!”
Imran mencebik.

       “Along, ibu rindu akak lah. Pinjam telefon kamu sekejap” kata ibu sambil meminta kebenaran untuk menelefon anak kesayangannya
    “Nah! Tapi, kredit tak banyak sangat bu. Ibu guna je lah” Mira menyuakan telefon bimbitnya kepada Mak Ina
  Ibu mendail nomborku. Pantas sahaja aku menekan punat hijau untuk menjawab
     “Assalamualaikum, Along?” soalku
 “waalaikumussalam, ibu ni” Ibu? Ibu? Aku hamper menitiskan airmata
    “Ibu! Akak rindu ibu! Ibu sihat? Ibu dah makan?”
    “Ibu sihat. Akak macam mana kat sana? Okee ke? Ibu risau sangat. Dah dua hari akak tak tipon ibu. Akak busy ke sekarang? Maaflah, kalau ibu ganggu akak sekarang” kata ibu tenang

   Ya Allah bu, ibu tak ganggu akak lah. Ibu tak pernah ganggu akak pun. Akak je yang busy sangat kat sini. Maafkan akak bu. Bisik hati kecilku. Sungguh aku yang bersalah kerana lupakan ibu di kampong. Sudah dua hari aku tidak menelefon ibu

      “Eh! Mana ada ibu ganggu. Lagipun, kerja akak ni bukannya busy sangat. Cuma kena jaga kaunter bayar je. Lepas tu, susun-susun buku di rak-rak yang tak disusun lagi. Akak minta maaflah sebab akak tak call ibu. Akak rindu sangat kat ibu. Ibu macam mana kat kampong? Ayah? Along? Lisya?” soalku
      “Ibu okee aje. Semua okee kat sini. Kami risaukan kamu tu! Dah jauh dari mata kami. Kalau dulu boleh juga dengar kamu berceloteh. Erm...” terang ibu

   Aku ketawa kecil
  “Hi hi.. Ibu, mungkin angah cuti nanti, kitorang balik kampong ye?”
    “ermm.. iyalah. Okee lah kak, ibu banyak kerja lagi ni. kirimsalam kat abang kamu tu. Jaga diri elok-elok” pesan ibu
  “InsyaAllah. Ibu pun sama. Kirimsalam juga kat rumah sana” balasku.
     Aku mematikan talian setelah menjawab salam ibu.
        “kak! Orang keluar kejap. Nak pi beli air. Akak nak kirim?” soalku kepada Kak Yati
     “Belikan akak air soya dengan roti. Lapar pula”
   “okee!” balasku lantas mencapai gitar yang berada di sebelah kaunter bayar
 “Nak juga angkut gitar tu ye” sindir Kak Yati. Sinis saja kedengaran
     “Mestilah. Inilah teman penghibur Dea tau. He he..”
  Kak Yati mencebik. Ada aje minah ni tau! Aku curi gitar dia tu baru tahu. Padan muka. Ha ha! Kak Yati ketawa sendirian.
    
   “Allah! Maaf, nasib air ni tak tumpah” kataku berlalu pergi
   “Ehh! Kejap” pinta lelaki itu
  “Apa?” soalku hairan
 “Kita pernah jumpa ke?” soal lelaki itu
Aiyyakk! Bila pula aku jumpa mamat encem macam ni. Wuu.. bangga aku kalau dapat keluar date dengan dia. He he..
   “Hah? I think..... nope. Why?” soalku
“Nothing! By the way, can you help me?” pinta lelaki itu
    “What?”
   Aku rasa dia ni sesuai. Baju labuh? Sopan? Mata dia kenapa? Em... tapi, gaya macam kasar je. Ahh!! Lantak lah.
  “Bila lagi kita boleh jumpa?” soal lelaki itu
Aikk! Mamat ni dah kenapa? Errr..
  “Lu buatlah appointment awal-awal dengan aku. Kenapa ye?” ahhh! Kenapa aku ni kasar sangat. Depan mamat encem ni pun aku tak dapat nak cover.
  Huish! Ni gangster tang mana pula sesat sini ni. Bisik hati kecil lelaki itu. Terkejut wooww! Selalunya perempuan yang jumpa aku, mesti ‘i u i u’ Alahai.. menakutkan je.
    “Amboi! Garangnya. Kau kerja ke sekarang? Kalau boleh, sekarang juga aku nak angkut kau bawa pi restoran seberang sana.” Terang lelaki itu
   Errmm.. nak belanja aku makan eh? He he..
“Apesal pula? Aku kerja sekarang. Tak free lah.”
     “Kau kerja mana? Tak ape lah. Esok kita jumpa kat restoran depan tu. Pukul 3 petang. Okee?” putus lelaki itu
   Perlu ke aku ikut  dia ni? macam tak betul je. First time aku jumpa mamat macam ni. Aku terlanggar, dia terus ajak jumpa? Err menakutkan lah pula. Tak apa lah. Aku ajak Farah lah esok.  “okee!” putusku

   “Oi! Nenek! Termenung ni kenapa? Dilamun cinta hape?” tegur Kak Yati
   Terkejut aku...
Hai lah akak ni.. dah nak kahwin pun membebel lagi. Macam mana lah suami dia nanti heh? Mesti cair tahi telinga bila dengar dia membebel 24 jam. Nasib kau lah Abang Fauzan oii! Selorohku di dalam hati
  Tetiba aku teringat pula kat mamat tadi...
“Kak! Orang nak tanye lah.... akak apa perasaan akak bila terlanggar orang yang kita tak kenal then, orang tu tetiba ajak kita jumpa?” aku Tanya pendapat Kak Yati aje
   “Hah? Kenapa? Tak pernah pula akak alami” kata Kak Yati
Aku pun menceritakan kejadian tadi kepada Kak Yati dari A sampai Z
   “Huish! Macam serius je bunyi nya. Encem cangat ke? He he...”
Ahh! Kak Yati ni. Aku tanya dia, dia tanya aku balik. Aku buat muka sememeh
   “Okee-okee.. ermm.. apa kata, Dea pergi je jumpa. Tapi, Dea bawa lah kawan. Akak? Ala.. akak tak dapat ikut lah. Sorry lah yunk” kata Kak Yati
  “Itulah... orang ingat, orang nak ajak Farah. Ehh! Kak, bila masa orang ajak akak ni? Ha ha!” kataku sambil ketawa terkekek-kekek
Kak Yati mencebik. Ade aje minah ni tau.


penulis 'cinta si mrs iceberg'

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya