Skip to main content

Cinta Si Mrs. Iceberg Episode 5


       “Dea, tolong jaga kaunter ni sekejap” kata Kak Yati, pekerja di situ
“akak nak pi mana?” soalku
“akak, nak pi kedai sebelah sana jap. Dea nak apa-apa tak? Akak belikan”
“ermm... tak apalah kak”kataku tersenyum memandang ke arah Kak Yati. Kak Yati mengangguk. Kak Yati memang baik dengan aku. Baru seminggu aku bekerja di sini, dia sudah peramah dengan aku. Malah, kami selalu bergurau-gurau. Macam adik-beradik pula. Erm... rindu suasana kat kampung. Rindu ibu, abah, along dengan Lisya. Ermm... Kak Yati bakal bertunang dengan anak Dato’ Mansur. Fuhh! Senanglah hidup Kak Yati. Kak Yati memang cantik. Patutlah anak Dato’ pun terpikat. Nak banding dengan aku? Ermm... kalau dibandingkan aku dengan Miss Universe pun, aku pasti dapat tempat pertama. Cheh! Masuk bakul angkat sendiri. Ha ha!!

   Siapa dia? Kecantikan dia memukau. Dia tak pakai make up, tapi kenapa aku boleh terpikat? Huish!! Mandrem apalah dia bagi kat aku. Aku akan cari kau wahai gadis berhidung mancung. Mata? Erm... Kenapa hati aku rasa lain saat pertama kali melihat kau? Aku tak pernah merasa bagaimana jatuh cinta. Adakah sekarang ni aku jatuh cinta? Jiwang karat betul. Tak mungkin! Huh! Faris mengeluh sendirian.
     Muhd Faris Niel bin Dato’ Muhd Mansur. Anak jati Perancis. Seorang yang tak pernah jatuh cinta. Namun, kelilingnya hanya girl girl dan girl. Berumur 24 tahun. Bekerja di bawah syarikat papanya. Seorang yang manja. Mempunyai seorang abang yang menjadi pengurus syarikat papanya di cawangan yang lain.
     “mama, Ayish nak keluar jap” kata Faris a.k.a Ayish. Gedik betul nama Ayish tu. Ha ha!
         “nak pergi mana? Kang balik papa awak tu, bising pula dia” bebel Datin Rashidah
   “ala.. Ayish nak pergi jumpa kawan jap. Ayish akan balik ASAP!” terang Faris berlalu pergi. Datin Rashidah hanya menggeleng

   “Dea!!” jerit Kak Yati
“Makkk! Huish akak ni. nasib Dea tak kena heart attack tau. Apanye? Ade cer lah tu. Tak lain tak bukan mesti cer pasal abang Fauzan a.k.a bakal tunang akak. Ye tak?” tanyaku sambil memandang ke arah Kak Yati.
       “bukanlah. Ni, akak nak cite. Abang Fauzan ada sorang adik ni. Dia baru balik sini. Hensem gilerrr” terang Kak Yati teruja
Aikk! Dia ni nak kahwin dengan siapa ni? kahwin dengan abang, tapi dipujinya adik melebih-lebih. Kena cepuk dek Abang Fauzan tahulah.
    “kak, relax kak. Relax! Akak nak kahwin dengan adik dia ke? Abang dia ni?” aku yang keliru akan aksi spontan Kak Yati tadi, terus menggaru kepala yang tidak terasa gatal.
        “ish! Akak nak kahwin dengan abang dia lah. Akak cite pasal adik dia ni, sebab akak nak kenalkan adik dia kat awak. Ade fahemmm?” terang Kak Yati
   “hah? Apesal pula? Taknak lah” tolakku
“aikk! Minah ni? belum tengok muka, dah terus tolak?” soal Kak Yati pelik
Bukan taknak Kak Yati oii... tapi, luka lama masih berparut. Luka empat bulan yang lalu masih berparut kak. Ermm... kataku di dalam hati
     Kak Yati memandangku hairan. Aku hanya tersenyum. Sepi seketika.
        “okee.. akak faham. Sudahlah Dea, yang lepas jangan diingat. Akak minta maaf. Akak takda niat nak sakitkan hati Dea” kata Kak Yati sambil memegang bahuku.
       Kak Yati tahu kisah silamku. Kerana semenjak perkenalan kami, aku banyak menceritakan segalanya kepada dia. Iyalah, dah dia sorang je kawan rapat aku kat KL. Walaupun dia lebih tua dari aku. Cerita ayam dalam reban pun aku ceritakan. He he!


penulis 'cinta si mrs. iceberg'

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya