Skip to main content

Cinta Si Mrs Iceberg Episod 8

penulis bersama rakan sekolah

Telefon berbunyi menandakan ada sms yang masuk

Periuk belanga: weh gila! I’ll drop you at one

  Eceh! Suka hati dia je panggil aku gila. Errr.. aku menaip sesuatu dengan pantas dan terus menekan butang send

Aku: okee brokkk!

   Pantas Faris membaca balasan dari kiriman sms nya. Lalu, dia menggeleng. Brokk?? Ngok punya budak. Omel Faris sendirian

   “haii! Cepatnya kau sampai. Huh!” keluhku sendirian apabila melihat kereta yang dipandu oleh Faris menuju ke arahku.
  “Lama ke kau tunggu gila?” soal Faris apabila aku sudah melabuhkan punggung di seat depan sebelah pemandu
   Aikkk! Mamat ni memang nak kena fire agaknya. Huh! Keluhku sendirian.

“Taklah. Baru je. Dari pukul 11 tadi” jawabku selamba
 Pantas Faris memandang ke arahku. Mesti dia kata aku betul-betul gila.

    “Ish! Budak ni. Aku tampo jugak kang!”
Ehh! Dah pandai marah dah.... perliku dalam hati

  “Iyalah.. kau punya soalan tak logik tahu tak? Nak tampor aku pulak! Aku wrestling kau jap gi kang.” Kataku seakan mengugut. Walaupun tak beri kesan kat dia. Tapi, aihhh! Hentam sajalah

   Tiba-tiba Faris terdetik suatu persoalan
“Wehh! Aku nak tanya sikit” pinta Faris
“Sikit je.. Apa?”
  “kenapa mata kau warna biru. Kau kacuk heh?”
   Soalan yang dilontarkan membuatkan aku terpanar. Apa aku nak jawab ni? Bukan dia sorang je pernah tanya aku macam ni. Tapi, selalunya orang lain tanya aku dapat mengelak. Tapi, ni macam mana aku nak elak? Haish! Apa aku nak jawab?
“Oi!” jerit Faris setelah sekian lama aku mendiamkan diri
 Huish! Mamat ni. terkejut aku
“Hah? Ermm... taklah.” Itu aje jawapan yang dapat aku bagi. Haihh!
  “Tak? Habis?” soalnya pelik
“Weh! Nak lunch kat mana ni?” aku menukar topik
  Ehh! Tukar topik pulak? Erm... pelik-pelik je minah ni
“Kat kedai” jawab Faris
  Ish! Dia ni. Lantak lah. Malas aku nak fikir
  Telefon bimbitku berbunyi minta diangkat. Aku lihat no di skrin. Hana? Hahh! Minah ni, time ni juga nak call aku. Tapi, lama juga aku tak gayut dengan minah ni. angkat jap lah.
   Faris hanya memerhatikanku. Pantas aku menekan punat hijau.
“Assalamualaikum...” sapa suara di talian
    “Waalaikumussalam.. hah? Pahal? Rindu aku ke?” soalku kasar. Faris yang berada di sebelahku sedikit terkejut dengan aksi kasarku.
  Huish!! Minah ni. cakap dengan pakwe pun kasar. Haii lah.... malang kau dapat awek macam Dea ni. haha... kutuk Faris dalam hati.

   “Alaa.. aku gurau je lah. aku pun rindu korang juga. Apa cer korang kat sana? Bila nak datang sini?” aku balas membalas persoalan dengan Hana. Miya dan Downy pun ada situ. Jadinya, sikit kecoh lah. semua cerita keluar sampai aku terlupa aku berada di dalam kereta mewah milik Faris periuk belanga ni.
   Faris hanya memerhatikanku. Entah apa yang dia fikir pun aku tak tahu.
   “Aku dengan.... dengan...” aku tak tahu sama ada nak menipu ke tak. Akhirnya aku hanya memberitahu... “Aku dalam kereta dengan periuk”

   Erkk? Periuk kau gelar aku? Ishh! Sah gila minah ni! Faris mencebik. Aku hanya senyum mengejek ke arahnya.
   “Iyaa.. sayang. Aku takkan lupa. Okee. Kirim salam kat budak dua orang tu. Take care. Assalamualaikum..” aku mematikan talian setelah mendengar jawab salam daripada Hana.
  “Periuk belanga??” Faris tiba-tiba soal macam orang bodoh sambil mencerlung memandang ke arahku
  “Iyalah... habis? Periuk nasi?” balasku seakan tidak mengerti akan pandangan tajamnya.
  “ish! Apa-apalah. Malas aku layan” balas Faris malas
Aku pun hanya mendiamkan diri..


   “Kau order je lah apa-apa. Aku belanja.” Terang Faris apabia kami berdua sudah melabuhkan punggung di atas kerusi di Restoran terkemuka di situ.
     “Memang kau belanja. Kalau kau tak cakap pun, aku tahu memang kau yang belanja. “ kataku selamba sambil menjeling ke arah sekeliling. Besar juga restoran ni. Kenapa aku tak pernah nampak pun restoran ni heh? Ehh! Memanglah. Ini restoran. Bukan gerai. Ini kali kedua aku makan kat restoran. Itupun dengan periuk. Kali pertama? Erm... dengan periuk ni juga.
   Faris hanya mendiamkan diri. Malas nak layan. Bebel je minah ni.
   Aku memutuskan untuk memesan nasi goreng ayam dan jus apple saja. Faris? Dengan menu ala-ala British dia tu. Desert dia? Peach Cobbler. Sedap ke? Aku buat lagi sedap. Walaupun aku duduk kampong, tapi aku tahulah juga makanan Barat ni sikit-sikit
      Comel juga minah ni. Erm... macam pernah jumpa lah. Tapi, kat mana heh? Muka putih? Kening pun cantik. Mata kebiru-biruan. Francais ke? Aku pun Francais juga. Bibir mungil. Hidung? Hidung mancung? Gadis berhidung mancung? KL Sentral? Lah... dia ke? Kenapa aku tak perasan? Cis! Minah ni rupanya.
   “Kau apesal tengok aku macam tu? Mata aku ni terlebih satu ke?” selamba aku berkata sambil menyuapkan nasi yang hampir habis.
“Apa?” soal Faris seakan tidak mengerti pantas mengalihkan pandangannya di tempat lain
 Aku malas nak layan. Aku ambil keputusan untuk memfokuskan kepada acara makan aku saja. Makan! Makan! Jangan tak makan.
    “Lepas ni, teman aku jap” pinta Faris
“Hah? Pergi mana pula?” soalku ragu-ragu
“Teman aje lah... dah! Habiskan cepat makanan kau tu” putus Faris
  Ish! Jangan bawa aku tempat bukan-bukan sudah! Bentakku dalam hati



Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya