Skip to main content

kumpul duit untuk kahwin

kahwin????wah sape xnak kan?????kalau xnak.... stop read my blog...hahahahahaaa....sebabnye tajuk aku kali ni berkaitan dengan kahwin.....xtau la kenapa tiba-tiba aku 'menggedik' nak publish pasal tajuk ni....saja nak cari kontroversi je aku ni...hehehehee...

yela..mana x nye..sekarang..pantang hari sabtu ahad je..mesti de wedding...so pasai tu la..cheq tetibe nak cita pasal kahwin...

tapi cita cheq bukan pasal lepas kahwin...sebab cheq pun tak kahwin lagi na....ishhh....xsedap langusng bunyik loghat kedah aku..berterabur....hehe...

okee..macam aku beritahu tadi..aku bukan nak cerita pasal cerita selepas kahwin..tapi aku nak cerita pasal cerita sebelum kahwin.....iaitu tips-tips untuk kita semua kumpul duit kahwin kita...tidak kira la untuk lelaki atau perempuan....

okeee..kepada reader yang belum ada pasangan....jangan stop baca..ia amat penting untuk korang pada masa akan datang walaupun sekarang korang masih belum ada pasangan atau masih belum bersedia ntuk berkahwin.....

tips yang pertama
jangan beli kereta selagi belum cukup duit simpanan untuk berkahwin...... contoh macam aku lah...setia dengan kereta aku yang comey tu....kereta tu da bis bayar dan geran pun ada kat aku...isu nya bukan aku nak berlagak or apa...tapi sebenarnya kereta aku tu kereta lama dan xlawa pun, yang aku beli bayar bulan-bulan masa aku study dulu...and now da setle bayar pun......secara jujurnya..aku memang ada niat nak beli dan pakai kereta baru setelah aku tengok kawan-kawan aku yang pakai kereta baru dan mewah ni.....tapi sebenarnya..kalau nak kahwin...janganlah beli kereta baru dulu..pakai je kereta yang sedia ada....kenapa???????
ingat!!!!!! beli kereta baru setelah mengumpul gaji-gaji korang bukanlah wajib pun...itu adalah ideologi yang salah.... sebab perkara ni berlaku kerana orang kat sekeliling kita asyik lah duk bertanya... "da dapat kerja???" "bila nak beli kereta baru?" kalau korang terikut-ikut dengan orang yang ada kat sekeliling korang, jangan salahkan diaorang...
kenapa tak beli kereta????? jom kita buat kira-kira.... kita ni baru je kerja tak sampai setahun..lepas itu nak buat hutang dengan rm40k....ingat tau..kereta ni bukan je kita kena bayar bulan-bulan tapi bila pakai kereta ni kita kena fikir dari segi bayar bulanan, insurans tahunan, cukai jalanan( hehe..xla..sje melawak..CUKAI JALAN act), minyak bulanan, bayaran parking, servis dan tukar tayar. kalau tak beli kereta, kita mampu membuat simpanan yang banyak.. okeee..jom kira....cepat sediakan kalkulator korang.... 
bayar bulanan       rm500
minyak                 rm200
parking                 rm  50
total                      rm750


okeee..ini yang bulanan.....tak kira lagi bila roadtax mati, servis dan sebagainya....
TETAPI......yang dah beli kereta tu jangan pulak korang duk marah-marah aku sebab cakap cam ni..itu mungkin diaorang de target life diaorang.....tak kisahlah kalau nak beli pun...ini hanya perkongsian tips dari aku........

tips yang kedua
setiap bulan, korang kena wajib menyimpan walaupun dalam kadar sedikit....mula-mula buat simpanan dengan nilai yang kecil.....lama-lama jadilah bukit....

tips yang ketiga
kita paksa diri kita ni untuk menyimpan...tips ni khas ntuk aku...sebabnya..aku ni teramat la liat ntuk menyimpan duit....jadi aku buat lah pinjaman ASB....sebab???? sebab aku takut dengan bank dan aku sangat disiplin bayar tiap-tiap bulan... dan dapat duit dividen nanti boleh simpan dan biarkan duit tu dalam ASB...

tips yang keempat
okeee..bila naik gaji...apa kebiasaanya orang akan buat????makan makin mahal???enjoy pun lebih banyak?? pindah bilik lagi mahal??pergi melancong??? pendek kata nak 'upgrade' kan life korang....nak upgrade tu boleh..tapi kena ingt tau dan kena tahu...jangan upgrade kehendak...kita upgrade keperluan sahaja.. iaitu tambah simpanan kita...

tips yang kelima
jangan sesekali berbelanja lebih dari kemampuan kita.....contoh cam aku..baju dan seluar aku ni aku beli kat kedai ALL RM10......hahahahaa kantoi plak....tudung pun pakai yang kanggaroo nye baru rm5.....tapi tu la..kasut gan handbag aku dah setia pada satu jenama tu....aku kena sedar diri selepas ni kena belanja ikut kemampuan aku....hikhik

tips yang keenam
kita ni memang tahu kita akan kahwin kan???jadi, bila masa emas tengah murah tu..apa lagi????borong la...heheheheee....

tapi kena ingat....walaupun kita ikut macam mana pun semua tips ni..jangan lupa...bagi kat parents kita duit tiap-tiap bulan....sikit pun xpe asalkan bagi.......
lagi satu..dalam life ni....memang DUIT tu tersangat penting..g mana-mana pun mesti kena bawa DUIT ni..buat pape pun mesti kena ada DUIT ni....DUIT yang aku maksudkan ialah Doa...Usaha...Ikhtiar dan Tawakal....


setakat ni saje bebelan dan celoteh saya...kita bertemu lagi di link yang sama setuluskasiheyna.blogspot.com...
terima kasih.....



Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya