Skip to main content

Tips dalam memilih tudung

‘Alamak teruknya gaya tudung dia ni!!! Tak sesuai dengan majlis langsung. Ada ke patut majlis santai macam ni dia pakai tudung dengan gaya macam tu. Eeee….’

Nak ke korang diperkatakan seperti tu hanya kerana korang tersilap memilih jenis dan gaya tudung yang sesuai nak pergi event tu. Pasti xnk kan???

Ini sangat memalukan dan mngkin korang akan jadi perhatian bukan sebab korang cantik tapi sebab gaya pelik yang korang bawakan. Jadi, gunakan tip yang aku dapat ni sebagai panduan untuk korang dan untuk aku juga supaya kita semua x tersilap memilih tudung untuk pergi mana-mana event ….

Ø  First, pastikan kita pilih kain dari jenis lycra, lacoste, microfiber (adui..bolit2 lidah den nk nyobot) ataupun kapas untuk majlis atau sitiuasi yang tidak formal. Ini akan membuat kita lebih selesa, sejuk malah lebih mampu dimiliki dan tidak kelihatan over dalam gaya kita nanti…heheheee…. Betul juga tu…
Ok..untuk majlis formal pula, sesuai kalau kita pilih kain tudung daripada jenis sifon dan kapas Tetra. Sebab kain ni sesuai untuk suasana sejuk seperti majlis di dalam dewan atau hotel.

Ø  Yang kedua, kalau korang yang jenis suka pakai selendang dan korang rasa muka korang tidak sesuai untuk pakai tudung sarung contoh cam aku la…kalau pakai tudung sarung, muka aku ni agak kelakar sikit..hikhikhik…. so korang kena lakukan lilitan yang lebih kemas dan tidak buat kita rasa rimas atau tidak selesa. Sebab…aktiviti luar ni buat kita kena banyak bergerak. So, bila lilitan kat kepala kita tu terlalu pelbagai or over ataupun kadang2 tu bila kita lilit tu macam agak longgar, ini akan menyukarkan kita bergerak dan membantutkan setiap aktiviti kita… tapi, korang kena tahu gak untuk majlis formal tak kesah lah kalau korang nak buat lilitan yang pelbagai kat kepala korang tu…. Mungkin korang boleh guna dua atau tiga helai selendang dalam masa yang sama supaya menampakkan gaya korang kelihatan lebih menarik.

Ø  Yang ketiga pula, warna…warna adalah perkara yang agak penting juga dimana warna memainkan peranan bagi membuat kita diperhatikan. Andai katalah kita pergi satu majlis tu tapi warna tudung yang kita pakai tu amatlah xsesuai, confirm banyak mata yang memandang dan mula tersenyum sinis. Aku bab tu paling lemah.. huhu..
Panduan yang aku dapat ni, ia mengatakan kalau majlis tidak formal, warna hijau, biru dan merah jambu pastel yang dicampurkan atau digandingkan dengan warna coklat, oren ataupun maroon agak tidak terlalu galak dan sesuai dengan sitiuasi. Tapi, kalau korang jenis yang sukakan perhatian, warna merah jambu dijadikan warna asas untuk hijab korang. Bagi majlis yang formal pula, warna yang lebih menyerlah dan berkilau sangat sesuai. Korang akan merasa selesa dengan warna tersebut. Confirm korang akan dapat pujian daripada rakan-rakan sebab korang kelihatan sangatlah cantik.

Ø  Dan yang last sekali….. ok… kalau time tu korang dalam keadaan ataupun suasana santai dan memerlukan korang bergerak bebas, korang pilihlah tudung jenis Syria, awning ataupun Syria awning. Tudung yang jenis ini lebih senang disarung dan tidak akan mengganggu pergerakan korang. Tudung-tudnug macam ni disarankan untuk aktiviti lasak seperti sukaneka ataupun majlis-majlis melibatkan aktiviti luar. Untuk majlis formal pula, korang boleh pilih tudung yang jenis selendang ataupun gaya yang lebih menyerlah sebab selendang akan memudahkan korang menggayakan tudung dengan fesyen yang lebih terkini.

So aku rasa panduan yang aku share ni sudah cukup nampak kita kelihatan hebat…. ;)

Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya