Skip to main content

Jamu ke Herba?????


"Arghhhhh, pahitnya!!!" Ini memang reaksi pertama yang akan kita lihat pada wajah seseorang yang tidak meminati jamu. berkerut muka sementara menelan air rebusan jamu. Pertama kali memang sukar, tapi alma-kelamaan ia akan menjadi kebiasaan. sekarang ini kita tidak perlu risau lagi kerana jamu telah dirumuskan khas ke dalam bentul pil agar mudah untuk ditelan. Tetapi, sebelum mengambilnya, anda perlu tahu terlebih dahulu asal-usul, kelebihan dan juga kekurangan jamu tersebut. So hari ini eyna nak share gan u all tentang sejarah munculnya jamu tradisional ini.

Adakah anda tertanya2 apakah perbezaan antara kedua2nya??? Sebenarnya, jamu dan herba adalah benda yang sama. Jamu merupakan perkataan dari Indonesia manakala herba ialah perkataan bahasa melayu yang diguna pakai terutama untuk kajian saintifik. Menurut eberapa kajian sejarah, jamu dikatakan berasal dari kerajaan Mataram kira2 1300 tahun dahulu. Indonesia merupakan negara yang banyak ditumbuhi pelbagai tumbuh2an asli yang berkhasiat yang tidak dijumpai di negara lain. Masyarakat Indone0sia berpegang teguh pada amalan penjagaan kesihatan tradisional. Kemunculan teknologi canggih untuk rawatan kecantikan langsung tidak merisaukan mereka. Penjualan jamu tetap juga wujud di setiap pelosok kampung, daerah mahu pun bandar-bandar besar. Maka, tidak pelik 59% atau hampir majoriti masyarakat Indonesia mengambil jamu untuk mengubati masalah kesihatan mereka. Industri jamu di negara ini didorong oleh faktor nilai import yang tinggi ke negara Malaysia, Brunei, Amerika, Korea Selatan serta beberapa negara lain.

Jenis2 Jamu

Perbezaan ketara jamu zaman sekarang adalah melalui rasanya yang lebih manis dan juga kurang pahit kerana telah dicampurkan beberapa bahan lain. Adakalanya, zat daripada herba asli juga kurang dalam penghasilan jamu yang dijual di pasaran. Tanya hati dan buat perbandingan sendiri sebelum membeli produk jamu. Lebih mudah, u all boleh membuat jamu sendiri di rumah.

Jamu Bersa Kencur
Rupanya seakan2 kunyit ini menyebabkan ia tergolong dalam jenis yang sama. Nama saintifiknya, Kaemprefia Galangal. Agak sukar untuk diperoleh di pasaran. Khasiatnya cukup banyak seperti untuk memutihkan kulit, menegangkan kulit wajah u all dan juga mengilatkan rambut. Ia juga boleh digunakan untuk menaikkan selera makan u all bagi yang bertubuh kurus dan sangat berguna untuk mereka yang selalu bersukan mahu pun cepat penat. Ini kerana jamu ini berkesan untuk menghilangkan sengal2 badan. Caranya, u all perlu menyediakan beras, kecur, asam, kunyit dan juga gula merah jika tidak gemar rasa pahit. Tumbuk semua bahan dan rebus seketika. Kemudian, tapis bahan2 tersebut dan ambil airnya sahaj untuk diminum sebagai penjagaan kesihatan.  

Jamu Mengkudu
Mengkudu atau nama saintifiknya Morinda citrifolia amat mudah didapati di kawasan Asia Tenggara. Hampir kesemua bahagiannya baik dari segi akar, daun, batang dan juga buahnya sndiri mempunyai manfaat yang tersirat. Bagi anda yang mengalami masalah peredaran haid yang tidak teratur, maka ini salah satu ubatan tradisional yang boleh diamalkan. Selain itu, ia juga mempunyai kandungan gizi lengkap, vitamin dan protein yang berupaya menyegarkan badan dan menurunkan tekanan darah. Disebabkan rasanya yang kurang enak, pembuatan jamu mengkudu prlu dicampurkan dngan bahan2 tertentu seperti asam jawa, gula pasir, garam dan air. Seperti yang lain juga, potong mengkudu dan kisarkan ia bersama bahan-bahan lain. Saringkan dan ambil airnya untuk diminum demi menjaga kesihatan berpanjangan.

Jamu Lumpuyang
Jamu tradisional ini merupakan tanaman herba berasal dari Indonesia yang mempunyai tiga jenis iaitu lempuyang gajah, lempuyang wangi dan juga lempuyang emprit. Ketiga2 ini memiliki khasiat yang berbeza. Antara kebaikannya adalah dapat merendahkan suhu badan ketika demam, membersihkan darah dalam badan, meredakan kekejangan dan yang paling penting amat sesuai untuk u all yang sedang berdiet kerana ia mampu masalah obesiti. Untuk penyediaan, ambil lempuyang yang sudah siap dibersihkan dan kisar sedikit kasar. Rebuskan ia dan saringkan ke dalam bekas minuman. Tambahkan sedikit madu dan minum dua atau tiga kali seminggu. 


Khasiat Jamu untuk Remaja

  • Malah keputihan sering dialami oleh remaja sama ada sedikit atau pun banyak. Pnggunaan jamu daripada delima puti mampu memberikan kelegaan.
  • Jerawat pula memang tidak lari menghantui remaja yang meningkat dewasa. Ekstrak daun senduk, pegaga, kunyit dan temulawak adalah bahan utama yang boleh digunakan bagi mengatasi masalah ini. Tambahan lagi, parut2 jerawat u all dan terutama eyna..hikhik.....boleh hilang dengan mudah.
  • Bagi yang mengalami senggugut ketika kedatangan haid, haid tidak teratur, perut memulas dan juga rasa ngilu di bahagian sulit pastikan u all mengambil jamu yang diperbuat daripada tumbuh2an seperti kayu ulas dan kendawang.

rm...rasanya itu je kot yang eyna nak share hari ini.....hehe..lagi satu..jamu ni jangan ambil sembarangan tau...kan sekrang macam2 jenama dan kjsiat tu la khasiat ni la untuk mengaburi mata kita. So, better u all smak dulu label kat botol atau kotak produk yang u all nak beli tu... Then, pilihlah jamu yang mempunyai kelulusan dari Biro Farmasetikal Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia dan diberi sijil Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). hehee..ok..selamat mencuba..... ;)





Comments

Popular posts from this blog

butterfly eyna......

You’re cute, so sweet These are the words I always mumble at my lips Whenever you turn your back to me and walk far away I wonder if your heart hurts like me Butterfly, alright, now I know The reason why I always feel empty and hated you at times Because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Can never forget your shining eyes Under the fireworks that dark night Only if I were a little older, I could have kissed you Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love with you at that moment, gonna tell you that, Butterfly Hoping that my mind goes wrong and stops thinking Why do I always cry when I think about you? Butterfly, now I realised, the reason why I always feel empty and hated you at times – because I loved you I can’t hide it anymore, gonna tell you that, butterfly Butterfly, bring us away To the moment I first saw him, to the place our eyes first met I fell in love

sebuah pertemuan

Bismillahirahmannirahim.......... Assalammualaikum.......ermmm..pejam celik pejam celik tak sangka kan hari ini dah masuk ramadhan yang ke-5...alhamdullilah.......hari ini mungkin adalah hari yang terindah buat aku dan kawan-kawan aku(soulmate).....hari yang terindah yang sukar untuk aku gambarkan.....cuma orang yang sebelah aku ni atau depan mata aku atau yang jumpa aku hari ini yang boleh nampak betapa bahagianya aku hari ini......senyum je manjang..hahahahaa......rasa-rasa kalau hari ini aku kena hentam dngan manager aku pun aku duk rilex je kot, tak meeninggalkan kesan pape sebab aku terlalu happy hari ini......hahahahaa......nape mesti 'manager' aku jadi mangsa aku........hik3........sebab dia je yang suke seru nama aku kuat2....hehehee...... ok la....kat sini aku de 1 lagu untuk suolmate-soulmate-soulmate aku ni.....aku harap diorang dapat hayati nye........cam ni lah diorang act...... Ketika diri mencari sinar  Secebis cahaya menerangi laluan  Ada kalanya